"På väg" av Jack Kerouac

Jag har läst "På väg" av Jack Kerouac. Den börjar med ett 27 sidor långt förord som gör att man bara vill lägga ifrån sig den med en gång och aldrig plocka upp den igen. Men den blir bättre...
 
Boken, som är en självbiografi, är skriven under 50-talet i USA, men man kan ibland tro att Kerouac var en Stockholmare som emigrerat till USA, för att slangorden är så fult översatta. Därför hade jag hellre läst den på engelska, för jag tror att det är svårt att fånga slangorden i en översättning där slangorden inte har någon snygg översättning i det svenska språket. Det blir oerhört rörigt och ganska frustrerande när det enda man kan sitta och tänka är "vad står det där i originalet?".
 
Boken berättar om Kerouacs resor tvärs över USA! Från NY till CA. Han träffar på många intressanta personer och råkar ut för mycket konstiga saker. Allting verkar så problemfritt, impulsivt och enkelt. Plocka upp en liftare för att få underhållning, lifta med några helt galna killar, låta polisen ta hälften av ens pengar bara för att slippa onödigt tjafs, ha sex med bästa vännens flickvän bara för att bästa vännen vill veta hur det ser ut, blanda en massa olika farliga droger, gifta sig med en kvinna och sen dumpa henne hos en vän utan att berätta vart man ska... Noll koll eller kontroll på någonting! Att inte se konsekvenser av det man gör låter ganska skönt. Synen på livet ur Kerouacs perspektiv är ganska fascinerande.
 
Kerouac har använt sig av "en inre monolog" när han skrivit; man får se världen ur huvudpersones ögon och höra hans tankar. Jag tror inte att Kerouac tänkte att det skulle bli så, utan att det föll sig naturligt när det var sina egna ögons perspektiv han skrev ur. När boken är skriven på det sättet är det lättare att känna att man "är" huvudpersonen, man läser inte bara om den, men samtidigt är det ganska svårt att bilda sig en uppfattning om denne, då man inte får se honom ur någon annans perspektiv.
 
Även om jag tyckte att boken var svår att läsa på grund av de fula slang-översättningarna, så gillade jag själva historien! Jag kommer definitivt läsa den på engelska någon gång i framtiden - tills dess får den bara 2/5 i betyg. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0